Het Open Directory Project (ODP), beter bekend als Dmoz, is een “Open content Webindex met links naar websites“. In het Engels noem je dit simpelweg een direcotry, in het Nederlands een (link)overzichtspagina, (link)gids, of startpagina (dat laatste is eigenlijk wel onterecht, maar het wordt wel vaak zo gebruikt door de populariteit en bekendheid van Startpagina.nl). Een website vol met backlinks dus. Dmoz is in het vorige millennium opgericht (1998), en dat is te zien ook. Daarbij wordt de website nog altijd opgebouwd en onderhouden door vrijwilligers (redacteurs). Een mooi concept dus, maar wat is het eigenlijk nog waard?
Dmoz in cijfers
Even om nog beter een beeld te schetsen van wat Dmoz precies is, hier een aantal interessante gegevens:
Metric: | Data: | Datum: |
PageRank | 7 | jun-14 |
Domain Authority | 96 | jun-14 |
Alexa Rank | 1151 | jun-14 |
Aantal backlinks | 4.211.317 | jun-14 |
Aantal redacteurs | 89.594 | jun-14 |
Aantal categorieën | 1.021.919 | jun-14 |
Aardig indrukwekkend? Ja en nee. Het valt natuurlijk wel te verklaren gezien het concept, de leeftijd en de evolutie die het internet en search hebben gemaakt. Maar de cijfers liegen er niet om: het is in ieder geval niet niks. Als je Dmoz naast onze eigen Nederlandse directory zet, Startpagina.nl (Sanoma Media), dan zie toch wel een verschil. Al vind ik het verrassend weinig schelen gezien de mondiale focus van Dmoz en de nationale focus van Startpagina.
Functie & toekomst van dergelijke websites
Wat is eigenlijk tegenwoordig de functie van dergelijke websites? Hebben zij nog bestaansrecht? Ja en nee, alweer. Ja omdat er nog genoeg mensen die dagelijks gebruik maken van het internet met dit soort websites zijn opgegroeid en dus nog steeds vertrouwd zijn en mogelijk zelfs blijven hangen, bij dit soort websites. Ja, omdat een aantal van dit soort websites nog altijd op een handige wijze het internet weet te categoriseren. Ja, omdat niet alle zoekopdrachten vragen om semeantic search. Ja, omdat je soms juist door door mappen (categorieën) te klikken je op subcategorieën uitkomt waar je anders niet over had nagedacht. En zo zijn er vast nog wel wat argumenten te verzinnen. Startpagina.nl is zelf te zien op tv commercials. Als je helemaal geen toekomst of geld zat in dit conept, zouden ze dat vast niet doen lijkt me.
Tegenargumenten zijn er natuurlijk ook. In veel gevallen is het niet heel efficient, en de betrouwbaarheid is vaak moeilijk te achterhalen (lang niet alle moderators/redacteurs op dit soort websites hebben voor ogen om zo’n pagina zo goed mogelijk op te zetten). Bovendien dienen dit soort pagina’s handmatig bijhouden te worden, terwijl zoekmachines als Google middels complexe algoritmen het internet bijna real-time crawlen op nieuwe content. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de andere ontwikkelingen/trends die volop in gang zijn (zoals voice-, mobile- en local search) waardoor dit soort concepten zullen worden verdreven in de toekomst. De komende paar jaar zal er nog wel gebruik worden gemaakt van dit soort websites, maar wel steeds minder tot het punt dat het niet meer interessant is.
Dmoz & Startpagina.nl voor SEO
SEO specialisten kennen Dmoz, Starpagina en soortgelijke websites ook zeker uit de tijden waarin backlinks alles waren (ligt tegenwoordig iets anders, maar het is nog altijd erg bepalend), en de kwaliteit er minder toe deed dan nu het geval. Met de komst van updates als Penguin, werden veel van dit soort website waardeloos of zelfs schadelijk. Maar hoe niet allemaal. Dmoz, Startpagina en nog een stel andere websites kunnen nog steeds voor een welkome boost zorgen. Bovendien kunnen ze ook echt traffic opleveren. Voor ons Nederlands is Startpagina dan met name interessant. Uit Dmoz zul je in de meeste industrieën niet veel traffic halen. Deze directory is effectiever voor internationale partijen in specifieke industrieën. Dus: Dmoz en Startpagina doen? Ik zeg volmondig ja, maar steek er niet te veel tijd in. In een uur of 2 kun je alle voor jouw branche interessante categorieën aanvragen. Doe dit eenmalig, controleer je mailbox en heb geduld. Bij Dmoz is de kans groot dat je (erg) lang moet wachten. Zelf redacteur worden is dan een optie. Bij Startpagina kan het vaak zo zijn dat de redacteur je vraagt om een financiële vergoeding. Dit kan in sommige gevallen interessant zijn, maar in de meest gevallen zou ik het niet doen.
Bij het aanvragen van dit soort directories dien je een aantal aspecten in de gaten te houden:
- Vuistregel: hoe makkelijker de link te verkrijgen, hoe minder deze waard is.
- Vuistregel: luister naar jouw gevoel: ziet dit er betrouwbaar uit? Wil ik mijn merk hier aan koppelen?
- Let op PageRank/Page Authority. Domain Authority kan een vertekend beeld geven.
- Als je een redacteur benadert via de mail: wees persoonlijk en bewijs jouw meerwaarde.
Interessante links: