Volgens het Europese Hof van Justitie hebben internetgebruikers soms het ‘recht om vergeten te worden’ door Google. Dit werd onlangs bekend gemaakt. Als antwoord daarop publiceerde Google een paar dagen geleden dit formulier (hier gaat dit artikel over!). Google is het ondanks het formulier niet eens met de uitspraak. Zo meldde oprichter Sergey Brin deze week op de conferentie Codecon het volgende: “Ik wilde dat we de uitspraak gewoon konden vergeten”.
Tot zo ver een beknopte samenvatting van deze gebeurtenissen. Maar wat mij nu opviel is op zijn minst opmerkelijk: Google heeft het formulier voorzien van een follow, noindex-tag. Bij dit soort informatieve artikelen is het helemaal niet gebruikelijk dat Google deze HTML-tag gebruikt (kun je zelf controleren in de broncode van andere vergelijkbare artikelen/tools/formulieren van Google). Het gevolg van het gebruik van deze tag is dat het artikel niet wordt geïndexeerd door Google, maar ook anderen grote zoekmachines zoals Bing en Yahoo. Vreemd: Google lijkt iets achter te willen houden. Wellicht omdat zo veel mensen hier gebruik van willen maken? Het lijkt er op alsof Google het ons moeilijker wil maken om op de juiste pagina terecht te komen. Als men opzoek is binnen Google naar zoektermen als “inhoud verwijderen uit Google” komt men als gauw uit op deze pagina of deze pagina (als je er van uit gaat dat men gelijk op een officiële Google pagina uit wil komen). Deze pagina’s linken ook niet naar het formulier. Alweer vreemd. Maar het wordt mooier.
Geen backlinks (?) en zoekfunctie functioneert niet
Wanneer ik Majestic SEO gebruik om te kijken welke domein er al naar dit artikel verwijzen, dan zie ik daar wel 700+ voorbij komen, maar Google zelf is nergens te bekennen. Nu is dit niet 100% waterdicht, maar toch. Ik heb verder ook geen backlinks kunnen ontdekken vanuit Google zelf uit pagina’s waar je het wel zou verwachten (zoals hier en hier). Jij wel? De zoekfunctie (zoekopdracht: “verwijdering uit zoekresultaten”, komt voor in een H2 kop van het belangrijke formulier) brengt mij ook niet veel verder. Kijk zelf maar.
Het lijkt er dus echt op dat Google wil dat men zo min morgen gebruik gaat maken van dit formulier. Of kunnen jullie een andere reden bedenken?
Wanneer kom je in aanmerking?
“Om hiervoor in aanmerking te komen, moeten die resultaten ontoereikend, irrelevant of niet langer relevant, of buitensporig ten aanzien van de doeleinden waarvoor ze zijn verwerkt zijn.” Dit heb ik letterlijk overgenomen van het formulier. Simpel gezegd dus: zoekresultaten die redelijkerwijs schadelijk kunnen zijn voor natuurlijke personen (juristen: correct met if I’m wrong).
Wie beoordeeld het verzoek?
Dat doet ome Google zelf. Ik citeer:
“Bij het implementeren van deze uitspraak evalueren we elk afzonderlijke verzoek en proberen we de privacyrechten van de individu in evenwicht te brengen met het recht van het publiek om op de hoogte te zijn van bepaalde informatie en deze te distribueren. Voor de evaluatie van uw verzoek bekijken we of de resultaten verouderde informatie over u bevatten, evenals of de informatie van openbaar belang is, bijvoorbeeld als de informatie betrekking heeft op financiële oplichting, wangedrag, strafrechtelijke veroordelingen of het openbare gedrag van overheidsfunctionarissen.” – Bron: https://support.google.com/legal/contact/lr_eudpa?product=websearch
Welke gegevens moet je achter laten?
- Naam – de volledige naam waarvoor je het verzoek van verwijdering indient en mits afwijkend: van de gene die het verzoek indient
- Relatie – (zoals echtgenoot of advocaat
- E-mail – voor contact en bevestiging
- URL(‘s) – welke URL(‘s) je wilt verwijderen
- Uitleg – waarom je een bepaalde URL wilt verwijderen
- Identiteit – ze moeten jouw identiteit kunnen verifiëren
- Datum – van de aanvraag, hoort bij de handtekening
- Handtekening – je dient digitaal te tekenen met jouw naam
Hoor graag wat jullie hier van vinden/denken. Reageren kan hier onder met jouw Facebook account (werk nog aan een betere oplossing, zoals Disqus).
Interessant artikel!
Ik denk zeker dat Google wil dat we die nieuwe tool zo weinig mogelijk gebruiken. Nu al zie je dat Google het allemaal niet aan kan. Denk bijvoorbeeld ook aan Google Maps en Google Plus. Een formulier invullen kan, maar ’t duurt vaak tot en met 2 maanden voordat je een reactie krijgt. En je kunt al helemaal geen werknemer van Google aan de lijn krijgen als je vragen hebt.
Dus, ik denk: bij Google hebben ze lang niet genoeg mankracht om alle formulieren en vragen op te volgen.