Mijn eerste ervaring met het kwartaal tegenwoordig tweemaandelijks terugkerend evenement “Search Marketing Thurdsday” in Utrecht lees je hier. Al zeker vier keer eerder wilde ik gaan, maar het “kwam er steeds niet van”. Nu dus toch. Ik had afgesproken om samen met twee andere SEO Specialisten te gaan die tot voor kort ook werkzaam waren bij mijn werkgever Blue Mango Interactive.
Het thema van deze editie was “Local”. Zeer interessant vind ik, want ik ben er veel mee bezig geweest in 2014 (zie ook mijn blogpost bij Happy Idiots). Bovendien is dit segment van Search Marketing volop in ontwikkeling en lopen veel bedrijven nog flink achter (veel kansen dus bij SEO, SEA durf ik geen uitspraken over te doen maar ga er van uit dat daar ook nog te winnen valt). Hier onder behandel ik kort de drie sprekers van het evenement en geef ook een conclusie/eindoordeel.
Josse Dorleijn – Local Search, nadruk op SEA
Josse is werkzaam bij Google als Agency Performance Consultant. Als Google werknemer “uiteraard” met een aardig AdWords tintje, maar ook SEO kwam aan bod. Voor de een wellicht gesneden koek, voor de ander kans om kladbladen vol met actiepunten te noteren. De volgende punten behandelde Josse in zijn presentatie:
1) How do we use Local?
- Google My Business
- In-store Research – Our Mobile Planet
- Online to Store – Our Mobile Planet
2) 10 ways how Google can help
- Google My Business
- Location Extensions
- Location Bid multipliers
- New Adwords geographic reports
- Call Extensions
- Google Shopping& Dynamic Remarketing
- Promote your offline inventory with Local Inventory Ads(beschikbaar in oa UK, DE, FR)
- Promote your store on Google Maps(Turn on Location extensions and Search Partners)
- Same day delivery with Shopping Express(US beta)
- 1/3 of mobile queries have local intent. Make use of it by working with 10 principles of Mobile site design.
Bron: http://www.searchmarketingthursday.nl/samenvatting-presentatie-josse-dorleijn-20-november/
Peer Ruigendijk
Online Marketing Specialist / Managing Partner @ FirstFocus Internet Marketing BV. Zijn presentatie was het tegenovergestelde van die van Josse: focus puur op SEO i.c.m. Local. Meer mijn ding dus! Zijn presentatie kon ik op de website van Search Marketing Thursday niet terugvinden. Als iemand weer waar deze staat, hoor ik het graag voor de volledigheid.
Jan-Willem Bobbink
Jan-Willem is Freelance SEO Consultant (o.a. van de website notprovided.eu). Anders dan de andere twee sprekers had hij geen echte presentatie voorbereid, maar gaf een live show weg: een (voornamelijk) technische SEO clinic. Als een speer ging hij door verschillende elementen van de websites van een aantal bezoekers. Leuk om te zien dat hij daar dezelfde tools voor gebruikt als ik, namelijk: Majestic, Screaming Frog en Siteliner (al gebruik ik de laatste twee slechts incidenteel). Ook de presentatie van Jan-Willem heb ik niet terug kunnen vinden.
Friends of Search 2015
Verder werd nog even Friends of Search 2015 aangekondigd. Ik ben er zeker weer bij, net zoals vorig jaar (blogpost met mijn bevindingen bij mijn vorige werkgever). Ongetwijfeld het meest inhoudelijke SEO-gerelateerde evenement van ons kikkerlandje. Wel opvallend dat zo veel van de sprekers van vorig jaar dit jaar weer komen. Maargoed, Google heeft afgelopen jaar niet stil gezeten, dus er zal genoeg nieuws te vertellen/discussieren zijn. Persoonlijk kijk ik het meest uit naar Michael King en
Conclusie
Goed evenement met zo’n 80 bezoekers (correct me if I’m wrong) uit een specifieke industrie. Netwerken met een borrel is dan ook altijd goed en ik ben dan ook weer een paar LinkedIn connecties rijker. Helaas heb ik de echte afterparty moeten missen (Search@Night, ook in Utrecht). Ik probeer er de volgende keer weer bij te zijn, en wie weet doe ik ooit nog actief mee als spreker.
Bedankt voor de post en tot de volgende keer!