Het is eigenlijk bij iedereen wel bekend: Google domineert de markt van de zoekmachines. Met een marktaandeel van zo’n 93% staat Google in Nederland op eenzame hoogte bovenaan, gevolgd door een aantal ‘kleintjes’ zoals Yahoo en Bing, die samen goed zijn voor zo’n 4% van de markt. Persoonlijk vind ik met name Bing interessant en sluit daarom niet uit dat we de komende jaren relatief veel groei zullen zien van de zoekmachine van Microsoft. Deze opwaartse trend is in de Verenigde Staten namelijk al gaande. Bovendien is Bing is ons kikkerlandje nog niet echt gelanceerd, zie de redirect op bing.nl.
SEO voor Marketing Lynx
Voor mijn blog ben ik helemaal niet zo met SEO bezig. Ik doe slechts aan basale on-page optimalisaties, maar niet aan linkbuilding. Voor de zoekwoorden waarop ik gevonden ‘wil’ worden gebruik ik Cuterank om de posities van mijn zoekwoorden binnen Google en Bing bij te houden. Ondanks dat ik (nog) niet zo bezig ben met gevonden worden, blijft het voor iemand als ik toch leuk om te tracken hoe het zit met woorden die ik gebruik in mijn blogpost’s. De screenshot hier onder geeft een beeld van de posities van een aantal (zoek)woorden die in mijn blog voor komen.
Mijn strategie met Bing: ‘da komt van eiges wel’
Voor een relatief nieuwe website waar geen Linkbuilding activiteiten voor plaats vinden, scoor ik in Google best aardig, ook al toon ik jullie mijn zoekwoorden niet. In Bing scoor ik op dezelfde zoekwoorden echter veel minder, en dat is toch opvallend. Om eerlijk te zijn heb ik mij, net als zo’n beetje alle andere SEO specialisten in Nederland, enkel gespecialiseerd in ‘gevonden worden in Google’. Net zoals dat SEA bij een synoniem is voor AdWords is SEO bijna een synoniem voor Google. Tot voor kort ging ik er gemakshalve van uit dat pagina’s die voor Google geoptimaliseerd zijn ook vanzelf goed gaan scoren in andere zoekmachine’s. Niet dus.
Tunnelvisie?
Heb ik dan last van tunnelvisie? Daar is veel voor te zeggen. Enerzijds zeg ik van wel, maar aan de andere kant ben ik voorstander van de 80-20 regel (20% van de efforts zorgen voor 80% van het resultaat) en dus zeg ik: blijf vooral je pijlen richten op datgene dat het meeste rendement zal opleveren. En dat is dus niet Bing of een andere zoekmachine dan Google, binnen Nederland. Ik was enorm verbaasd over het verschil in posities binnen de twee zoekmachines. Ik had wel verschillen verwacht, maar niet zó groot. Wat denk jij? Heb ik last van tunnelvisie? Doe jij zelf al aan Bing of andere zoekmachines?