Hoe doe je een goed zoekwoorden onderzoek voor SEO? Een vraag die ik regelmatig krijg van vrienden, collega’s, studenten, ondernemers… vrijwel iedereen wil weten waar zijn of haar doelgroep naar zoekt (en hoe vaak). Over het onderdeel “hoe vaak” schreef ik al eerder over zoekvolume binnen Google bepalen, maar dat betreft dus puur een check waarbij de output centraal staat: zoekwoord X heeft een zoekvolume van Y in gebied/taal/periode Z. Maar hoe kom je aan de input hiervoor, de zoekwoorden?
Inhoudsopgave
Aangezien dit een lange handleiding/gids/tutorial/how-to is heb ik een beknopte inhoudsopgave gemaakt. In adviseer je wel om alles door te nemen als je nieuw bent, maar stukken overslaan kan dus ook.
1: Algemene aanpak
2: Zoekwoorden bepalen
3: Aan de slag: plan omzetten in actiepunten
4: Bonus 1: gratis tools
5: Bonus 2: handige links
6: Bonus 3: Excel template
1: Algemene aanpak
Iedereen doet een zoekwoorden onderzoek (keyword research) anders. Echt. Ik heb meerdere zeer ervaren bedrijven en zelfstandige professionals aan het werk gezien binnen zowel SEO als SEA. En ze doen het allemaal anders. Één manier is er dus niet, wel meerdere die je zelf naar eigen inzicht en prioriteit kunt samenstellen.
Wat mij betreft is het volgende echter altijd belangrijk:
- Wees secuur & compleet
- Gebruik verschillende invalshoeken/methoden
- Maak gebruik van (gratis) tools voor meer efficiëntie en data (harde feiten)
Onthoud ook dat een zoekwoordenonderzoek bij zoekmachine marketing centraal staat (lees: het startpunt) en dat ook hier een goed begin het halve werk is. Je zult op basis van de uitkomst van je onderzoek beslissingen moeten nemen over waar je je op gaat richten – en waar niet. Dit heeft uiteraard veel invloed op budget, investeringen, content, planning, verwachtingen, KPI’s, rapportages, prioriteiten, algemene bedrijfsstrategie en nog veel meer.
Hier onder volgen een aantal methodes om aan je zoekwoorden te komen. Heb je nog vragen of wil je er iets over kwijt? Laat dan een reactie achter of neem contact met mij op. Succes met de stof!
2: Zoekwoorden bepalen
Hoe zoeken mensen op het internet? In dit hoofdstuk laat ik je een aantal, met name data-driven, technieken zien om aan je SEO zoekwoorden te komen.
2.1: Google Search
Start bij de core business van je bedrijf en laat je leiden door Google Autocomplete (ook bekend als Google Autosuggest). Heb je een webshop in kinderkleding? Start door in het zoekbalk van Google het zoekwoord “kinderkleding” in te typen. Zie dan hoe Google je aanvult. Dit is een goede manier om inspiratie op te doen voor zoekwoorden waar veel naar wordt gezocht. Dit ziet er dan ongeveer als volgt uit:[
PS: het thema “kinderkleding” zal ik in deze blogpost blijven aanhouden voor alle voorbeelden aangezien het een markt is waar ik veel ervaring mee heb en weet dat het voor veel mensen tot de verbeelding spreekt (ook al heb je misschien, net zoals ik, geen kinderen). Het is namelijk een echt competitief e-commerce zoekwoord dat duidelijk is afgebakend.
Je ziet dus al snel dat het volgende interessant is:
- […zoekwoord…] + te koop
- […zoekwoord…] + outlet
- […zoekwoord…] + sale
- […zoekwoord…] + den bosch
Nu kun je dit natuurlijk handmatig doen, maar je kunt het ook deels gratis automatiseren door gebruik te maken van de gratis online tool KeywordTool.io. De gratis versie doet min of meer het volgende voor je: het gebruikt jouw opgegeven “hoofdzoekwoord” (zoals “kinderkleding” voor een kinderkleding webshop of “kapper eindhoven” voor een kapper uit Eindhoven) en voegt daar vóór en apart ook áchter het zoekwoord alle letters van het alfabet aan toe, plus de cijfers 1 t/m 9. De tool kijkt dan voor je wat de suggesties waren in Google en geeft deze op. Voor je het weet heb je nu 10, 50, 100 of nog veel meer unieke zoekwoord combinaties, afkomstig uit Google’s zoekgeschiedenis. De tool heeft ook een button waarmee je alle zoekwoorden kunt kopiëren om deze vervolgens in de Google Keyword Planner te plakken. Hoe je dat ook al weer doet zie je dus in mijn tutorial over het bepalen van het zoekvolume in Google.
Let op: als je de voorgestelde zoekwoorden uit KeywordTool.io kopieert-plakt in de Google Keyword Planner kom je er al snel achter dat zo’n 50-90% van de zoekwoorden “geen” zoekvolume hebben – volgens de Google Keyword Planner. Ik kan je verzekeren dat dat niet werkelijk zo is. Je moet hierbij begrijpen dat Google’s Keyword Planner een hulpprogramma is van Google AdWords – geen SEO tool dus. Google is er niet op uit om ons al te veel inzicht te geven in de long-tail (daarover later meer in deze blogpost). Het feit dat Google bepaalde data niet vrijgeeft wil niet zeggen dat de data er niet is. Gebruik dus je gezonde verstand en het liefst een stukje inzicht en ervaring om zelf te beoordelen of een bepaald zoekwoord “zonder bewezen maandelijks terugkerend zoekvolume (van boven de 10x p.m.)” de moeite waard is om mee te nemen in jouw plan.
Alternatief voor Google Autocomplete
Nog een manier om aan inspiratie te komen is door te kijken naar gerelateerde zoekopdrachten. Deze zijn vaak anders dan de zoekwoorden waarmee Google je probeert aan te vullen. Je vindt deze door op de zoekresultatenpagina helemaal naar beneden te scrollen. Daar staat dan een kop genaamd “Zoekopdrachten gerelateerd aan […]”. Als we bovenstaande voorbeeld aanhouden krijg je het volgende:
Zoals je kunt zien zijn deze zoekopdrachten niet geheel hetzelfde als in het eerste screenshot van Google Autocomplete/Autosuggest. Ze vertonen wel veel gelijkenissen (is ook wel logisch natuurlijk).
2.2: Google Trends
Deze gratis tool is niet primair bedoeld voor zoekwoorden onderzoek of het bepalen van een volume. Het laat de populariteit van zoekwoorden over een bepaalde tijd zien (niet uitgedrukt in absolute aantallen). Deze data is echter zeer interessant en de mogelijkheden zijn dit jaar behoorlijk uitgebreid. Belangrijkste features van deze tool:
- Data gaat terug tot 2005
- Nieuwskoppen worden gekoppeld (kunnen bijv. pieken/dalen verklaren (zoals een overname))
- Vaak is het mogelijk om een prognose (extrapolatie) te laten berekenen (helaas niet altijd)
- Regionale interesse: zie wereldwijd waar er meer/minder vraag is naar een bepaalde zoekopdracht (ook visueel)
- Gerelateerde zoekopdrachten: dit kun je gebruiken voor nieuwe zoekwoorden
- Je kunt meerdere zoektermen vergelijken (kijk hier wel mee uit want de schaling is niet altijd even goed)
- Je kunt filteren op locatie, periode en categorie
- Je kunt exporteren als CSV (Excel)
- Mogelijkheid om grafieken in te sluiten (embed), voor bijv. je blog
- Je kunt aangeven van welke Google dienst je data wilt inzien (Google Zoeken, Google Afbeeldingen, Google Nieuws, Google Shopping of YouTube),
3: Google Search Console (Webmaster Tools)
Google Search Console (tot voor kort en nog altijd beter bekend als Google Webmaster Tools) is tamelijk onbekend en onderschat bij “algemene online marketeers”, zeker in vergelijking tot Google Analytics. Bij SEO specialisten zit dat heel anders, daar gebruikt iedereen deze tool. Google Analytics en Google Search Console overlappen elkaar voor een klein deel. Voor het zoekwoorden onderzoek is slechts een klein gedeelte van deze tool bruikbaar. Maar wel een heel belangrijk onderdeel. Om hier te komen volg je de volgende stappen:
- Log in en selecteer de juiste property (website)
- Ga naar het tabblad “Zoekverkeer”
- Kies voor “Zoekanalyse”
Hier tref je een lijst van zoekwoorden aan waar jouw website mee wordt gekoppeld in de organische zoekresultaten van Google. Ik ga niet in op de details maar je dient ongeveer het volgende te doen:
- Selecteer een zo lang mogelijke periode (momenteel max. 3 maanden).
- Filter zoekwoorden naar eigen inzicht (zeker als je een grote website hebt).
- Doe inspiratie op over zoekwoorden waar je al “per ongeluk” of “automatisch” op gevonden wordt, maar nog niet zo goed zodat je dat kunt verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan posities 3-10: je staat er wel maar het kan nog veel groter. Zeker als je in acht neemt dat CTR’s exponentieel groeien naarmate je hoge in SERP’s (zoekresultatenpagina’s) komt. Neemt deze “vanzichzelf redelijk scorende zoekwoorden” op in jouw zoekwoorden onderzoek. Het aantal vertoningen laten ook ongeveer zien hoe populair bepaalde zoekwoorden zijn. Zo heb je gelijk een beeld van de potentie en prioriteit.
Heb je nog geen toegang tot Google Search Console? Dan moet je jouw website eerst verifiëren (volg de stappen – technische kennis is eigenlijk wel vereist, ook al maken bepaalde WordPress plugins het wel makkelijker). Meer informatie over de software kun je op de supportpagina’s van Google vinden (NL).
4: Google Keyword Planner
Dit is een gevaarlijke (lees ook hierboven dat dit eigenlijk geen SEO tool is). Wat mij betreft eentje die in sommige gevallen toch zeer effectief kan zijn, maar vooral erg snel en efficiënt. Quick and dirty dus. Houd er rekening mee dat Google vaak in zijn eigen voordeel denkt. Zoekwoorden die dus vooral voor hén interessant zijn, niet perse voor jou. Dit wil dus vaak zeggen zoekwoorden waar veel op wordt geboden en dus duur zijn. Goed voor Google, maar niet perse goed voor jou. Dit doe je als volgt:
- Ga naar de Google Keyword Planner
- Log in met jouw Google AdWords account
- Kies voor de optie “Nieuwe zoekwoorden zoeken met een woordgroep, website of categorie”
- Voer bij “Uw product of service” een algemeen zoekwoord in dat te maken heeft met jouw core business, zoals “kinderkleding” of “meubels”, óf;
- Voer bij “Uw bestemmingspagina” een URL in van een concurrent (dit is een interessante optie om goed presterende concurrenten te imiteren), óf;
- Kies bij “Uw productcategorie” een categorie uit een lijst dat is opgegeven door Google. Dit kan handig zijn voor als je niet goed weet wat je bij de andere twee opties moet invullen.
Als je op de button “Ideeën opvragen” klikt gaat Google aan de slag met jouw aanzet. Daarvoor in ruil krijgt je gestructureerde data (in categorieën opgedeeld) waar je gemakkelijk mee aan de slag kunt voor jouw AdWords campagne of SEO strategie. Zie ook onderstaande screenshot.
Houd er dus nogmaals rekening mee dat dit een AdWords tool is die óók voor SEO kan worden gebruikt. Maar het ís geen SEO tool. Het is simpelweg het beste alternatief, bij gebrek aan beter. Voor SEO doeleinden adviseer ik je om de data te exporteren in Excel en ze daarin verder te verwerken (zoals het weghalen van overbodige data om het overzicht te bewaren). In de basis heb je slechts het zoekwoord en zoekvolume nodig. De rest is bijzaak voor SEO.
5: Long-tail zoekwoorden bepalen
Eerst een korte uitleg over wat long-tail zoekwoorden zijn. Simpel gezegd zijn long-tail zoekwoorden zoekwoord combinaties die over het algemeen veel specifieker en langer zijn dan “gewone” zoekwoorden. Zie ook onderstaande tabellen voor de verschillen en een aantal voorbeelden:
Short-tail of generieke zoekopdrachten | Long-tail of speicfieke zoekopdrachten |
Hoog zoekvolume (bijv. 1.000 p.m.) | Laag zoekvolume (bijv. 10 p.m.) |
Zijn er relatief weinig (bijv. 50) | Zijn er relatief veel van (bijv. 5.000) |
Zijn relatief makkelijk te achterhalen | Zijn relatief moeilijk te achterhalen |
Bestaan uit 1 á 2 zoekwoorden | Bestaan uit 3 of meer zoekwoorden |
Voorbeelden van short-tail zoekopdrachten | Voorbeelden van long-tail zoekopdrachten |
kinderkleding (27.100x p.m.) | kinderkleding voor een bruiloft (10x p.m.) |
kinderkleding kopen (110x p.m.) | kinderkleding met een maatje meer (10x p.m.) |
kinderkleding outlet (2.400x p.m.) | kinderkleding zonder kinderarbeid (0x p.m.) |
Kinderkleding Eindhoven (210x p.m.) | waar kan ik kinderkleding laten maken (0x p.m.) |
Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is wat long-tail zoekwoorden zijn. Maar waarom doet het er toe? Wat mij betreft om de volgende redenen:
- Je concurrenten doen het niet
- Het is makkelijker om organisch te ranken
- Je weet meer over de intentie achter de zoekopdracht
- Conversieratio ’s van long-tail termen zijn vaak (vele malen) hoger
1: Je concurrenten doen het niet
Dit komt omdat ze hier geen tijd voor hebben of niet weten hoe het moet. Simple as that. Zorg er voor dat je er tijd voor maakt en er kennis voor paraat hebt.
2: Het is makkelijker om organisch te ranken
Omdat jouw concurrenten dit soort zoekopdrachten massaal negeren is je concurrentie in feite veel lager. Resultaat: makkelijker ranken (scoren).
3: Je weet meer over de intentie achter de zoekopdracht
Dit kan handig zijn voor jouw content strategie. Als mensen zoeken naar bijvoorbeeld “kinderkleding” weet je eigenlijk heel weinig en steek je jouw content waarschijnlijk (terecht) ook breed en algemeen in. Echter, als mensen zoeken naar “kinderkleding maattabel leeftijd” weet je precies waar ze naar opzoek zijn. De kunst is dan om daar feilloos op aan te sluiten met je content.
4: Conversieratio’s van long-tail termen zijn vaak (vele malen) hoger
Welke zoekopdracht zal relatief tot meer conversies (sales) leiden?
- Kinderkleding
- Vingino spijkerbroek maat 80
Uiteraard het tweede zoekwoord omdat je bij “kinderkleding” heel weinig weet achter de intentie. Waarschijnlijk zijn deze bezoekers aan het oriënteren. Bij het zoekwoord “Vingino spijkerbroek maat 80” weet je al veel meer: Merk + Categorie + Maat. Kans is groot dat als jouw website goed is en voorwaarden/prijs aantrekkelijk, de consument direct tot aankoop zal overgaan.
Nu lees je dit en denk je: ik ben gek als ik hier niet vol op in ga zetten. En ja, dat klopt ook. Zeker als je een startende website heb dat nog niet sterk genoeg is om organisch in de zoekresultaten mee te kunnen met de grote jongens, en binnen AdWords de CPC’s (kosten-per-click) van generieke zoekwoorden te hoog zijn. Maar ook voor grote brands met genoeg budget is het heel interessant om zich te richten op de long-tail, voor zowel SEO als SEA.
Hoe kom je aan long-tail zoekwoorden?
Je komt hier aan net zoals bij short-tail zoekwoorden: je maakt gebruik van logica en benut gratis en/of betaalde SEO/SEA tools. Google Autocomplete/Autosuggest (hierboven al behandeld) werkt hiervoor érg goed. Zeker als je ook nog de moeite neemt om dit handmatig in kaart te brengen (want de gratis versie van KeywordTool.io is beperkt inzetbaar en de betaalde versie zal voor de meesten te duur zijn). Dit ziet er dan ongeveer als volgt uit:
Goede combinaties om achter veelgestelde vragen van jouw doelgroep zijn o.a.:
- Waarom zijn […zoekwoord…] …
- Waar kan ik […zoekwoord…] …
- Hoe moet ik […zoekwoord…] …
- […zoekwoord…] met …
- […zoekwoord…] zonder …
- […zoekwoord…] voor …
Wat doe je met deze long-tail zoekwoorden?
Gebruiken. Zo simpel is het af en toe. Gebruik de zoekwoorden op je website. Soms zal je hier een aparte veel gestelde vragen sectie/pagina voor moeten starten, een andere keer kun je het zoekgedrag van je bezoekers overnemen bij bestaande landing-pages (zie ook hoe ik dat heb gedaan op de dienstenpagina van Google Business View). Andere zoekopdrachten passen weer beter in een blogpost (zoals complexe waarom- en hoe-vragen die waarschijnlijk niet binnen een paar regels zijn beantwoord). Allemaal manieren om je zoekwoorden logisch te gebruiken op je website. Doe dus wat het meest logisch is voor de gebruiker, dan snappen de zoekmachines het ook.
6: Overige mogelijkheden
Eerder had ik het als algemene tip over verschillende invalshoeken inzetten voor je zoekwoorden onderzoek. Daarbij heb ik je 5 concrete “data-driven” mogelijkheden gegeven. Maar er is natuurlijk meer.
Trends voorspellen
Mijn eerdere tips gingen met name over reeds veelgebruikte zoekwoorden gebaseerd op historische data. Maar je kunt ook luisteren naar je gevoel. De kans is immers groot dat jouw gevoel klopt aangezien ik er van uit ga dat de markt waarin jij opereert een markt is die jij goed kent en misschien zelfs pionier in bent (ga ik even van uit). Als je voorop loopt op trends binnen je vakgebied en/of deze durft te voorspellen, is dat natuurlijk mogelijk en wellicht zelfs erg lucratief. Dan kun je je concurrenten voor zijn.
Een paar voorbeelden:
- Weet je dat de nieuwe collectie er aan zit te maken? Maak daar nieuwe content voor en/of pas je oude page title’s daarop aan (van bijv. Vingino collectie 2014 naar Vingino collectie 2015).
- Weet je dat een bepaalde fusie er aan zit te komen? Begin vast te optimaliseren voor het nieuwe merk/naam.
- Weet je dat een bepaalde gadget in het komende jaar populair gaat zijn? Registreer dan eventuele domeinnamen en optimaliseer binnen je huidige content.
- Weet je dat een bepaald product dat in Nederland illegaal is (maar in het buitenland erg populair is) hoogstwaarschijnlijk binnenkort wordt gelegaliseerd? Speel vast daar op in.
Verschillende talen
Nederlands is een kleine taal en we spreken met zijn allen vrij veel en goed Engels. Ons zoekgedrag gaat hier dus in mee en de kunst van online marketeers is om hierin mee te gaan. Onderzoek dus of er variaties/synoniemen zijn voor hetzelfde zoekwoord. In bepaalde markten kan dat zelfs heel extreem zijn. Om maar een voorbeeld te geven, dit zijn de zoekvolumes van Google’s eigen zoekvolume tool, Google Keyword Planner:
- Google Keyword Planner – gem. 1.000x per maand binnen Nederland
- Google Zoekwoord Planner – gem. 20x per maand binnen Nederland (dit is de officiële benaming in het Nederlands!)
Doelgroep onderzoek
Je zou ook simpelweg kunnen vragen hoe je doelgroep zou zoeken naar jouw producten/diensten. Dit kan natuurlijk op verschillende manieren: van letterlijk vragen, tot het laten invullen van enquêtes of uitbesteden aan een marktonderzoek bureau. Dit kan met name handig zijn voor nog opkomende producten of productcategorieën.
Heb zelf nog mogelijkheden die hier niet op staan? Laat mij dat dan weten door een reactie achter te laten onderin deze blogpost of door contact op te nemen.
3: Aan de slag: plan omzetten in actiepunten
Je weet nu hoe je zoekwoorden bepaald en hoe je deze kunt toetsen op het gemiddeld maandelijks zoekvolume (nogmaals: dit lees je in een aparte blogpost over zoekvolume bepalen). Hoe moet je nu verder?
Stappenplan voor het verwerken van je zoekwoorden:
- Maak een overzicht in Excel van alle belangrijke zoekwoorden
- Deel de zoekwoorden die “bij elkaar horen” in zoekwoordgroepen in
- Bepaal voor iedere zoekwoordgroep welke pagina (URL) daar bij past
- Bepaal de prioriteit: welke pagina’s moeten z.s.m. en welke wellicht later
- Onderneem actie: nu het plan er is dien je pagina’s te creëren/optimaliseren etc.
1: Maak een overzicht in Excel van alle belangrijke zoekwoorden
Hierbij zijn de volgende kolommen in ieder geval belangrijk:
- Zoekwoord
- Zoekvolume (gem. per maand)
Extra’s hiervoor kunnen zijn (gebruik alleen indien nodig):
- Moeilijkheidsgraad (eigen schattig of bijv. Moz’s Keyword Difficulty)
- Prioriteit (hoe graag wil je nou werkelijk scoren op dit zoekwoord?)
- Commerciële waarde (zoals: extra marge bij bepaalde producten)
- Concurrentie (percentage in AdWords (zegt weinig over SEO))
- Voorgesteld bod (CPC in AdWords (zegt weinig over SEO))
- Extra veld voor opmerkingen, zoals: “bieden wij nog niet aan maar komt spoedig”
2: Deel de zoekwoorden die “bij elkaar horen” in zoekwoordgroepen in
Nu ga je groepen of clusters maken. Dit kan letterlijk zo simpel zijn als een complete rij pakken en elders in je werkblad plaatsen. Knippen/plakken kan natuurlijk ook. Bij het maken van keuzes van zoekwoorden die bij elkaar horen let je op:
- Intentie en synoniemen
- Opbouw zoekwoord (kinderkleding + variant 1 + variant 2 etc.)
Voorbeeld van een zoekwoord groep:
- Jongenskleding
- Jongenskleding kopen/bestellen/online
- Jongens + een hoop long-tail (zoals veelgestelde vragen)
Nu zal je wellicht denken: hoeveel zoekwoorden passen er dan in één zoekwoordgroep (die weer altijd één pagina/URL is). Antwoord is vaag: tussen de 1 en 100+ zoekwoorden. Nee echt, zo veel zoekwoorden passen er op één pagina van een paar honderd woorden zonder te spammen of overdreven SEO teksten te schrijven. Dit komt omdat er veel verschillende combinaties en varianten zijn voor het zelfde. Denk aan:
- Synoniemen
- Woordvolgorde
- Spelfouten
- Details (maat, kleur, model etc.)
In de regel zal je echter optimaliseren voor 3-5 “hoofdzoekwoorden” en gebruik je de varianten of long-tail zoekwoorden dan wel helemaal niet (Google is slim genoeg om bijv. spelfouten te koppelen of zoekwoorden zelf “om te draaien”) dan wel beperkt (meer als in: rekening houden met). Dit gaat dus voor een groot deel automatisch.
Ik heb ook een Excel zoekwoordonderzoek voorbeeld voor je gemaakt. Als je hier gebruik van gaat maken is het minste dat je voor me kan doen even een reactie te plaatsen, dit bericht te delen of – als je echt heel aardig bent – vanuit je eigen website linken naar deze website. Ik weet dat je kunt! ;)
3: Bepaal voor iedere zoekwoordgroep welke pagina (URL) daar bij past
Je hebt een aantal zoekwoorden die logischerwijs bij elkaar horen. Zodoende dien je te kiezen voor één URL (pagina) waar deze op getarget dienen te worden. Je hebt nu twee keuzes: je kiest voor een bestaande óf nieuwe pagina. Beiden kunnen zo hun voor- en nadelen hebben. In de meeste gevallen zou ik eerst kijken in hoeverre ik “nieuwe” zoekwoorden kan onderbrengen in bestaande pagina’s. Is er geen logische of technisch haalbare mogelijkheid? Maak dan pas nieuwe pagina’s aan. Bij iedere zoekwoordgroep plaats je dus een URL met daarbij of deze al bestaan of nog aangemaakt moet worden. Bij het selecteren van bestaande dan wel nieuwe URL’s kun je kiezen uit de volgende “typen” of “soorten”pagina’s:
- Homepage: hier gaan je meest generieke en competitieve zoekwoorden in
Voorbeeld zoekwoord: kinderkleding (volume: 27.100x p.m.)
Voorbeeld URL: http://www.voorbeeldwebshop123.nl - Categoriepagina’s: hier gaan je generieke categorie zoekwoorden in
Voorbeeld zoekwoord: jongenskleding (volume: 1.300x p.m.)
Voorbeeld URL: http://www.voorbeeldwebshop123/jongenskleding - Sub-categoriepagina’s: hier gaan je meer specifieke categorie zoekwoorden in
Voorbeeld zoekwoord: jongens broeken (volume: 210x p.m.)
Voorbeeld URL: http://www.voorbeeldwebshop123/jongenskleding/broeken - Productpagina’s: hier gaan je specifieke zoekwoorden in
Voorbeeld zoekwoord: vingino korte broek jongens (volume: 10x p.m.)
Voorbeeld URL: http://www.voorbeeldwebshop123/jongenskleding/broeken/vingino-korte-broek-VKB205 - Merkpagina’s: hier gaan alle merken in
Voorbeeld zoekwoord: vingino kinderkleding (volume: 480x p.m.)
Voorbeeld URL: http://www.voorbeeldwebshop123/merken/vingino - Blog: hier gaan allerlei (actuele) onderwerpen in
Voorbeeld zoekwoord: kinderkleding trends 2015 (volume: 20x p.m.)
Voorbeeld URL: http://www.voorbeeldwebshop123/blog/kinderkleding-trends-2015 - FAQ: hier gaan veelgestelde vragen in waar daadwerkelijk naar wordt gezocht
Voorbeeld zoekwoord: kinderkleding met een maatje meer (volume: 10x p.m.)
Voorbeeld URL: http://www.voorbeeldwebshop123/veelgestelde-vragen
4: Bepaal de prioriteit: welke pagina’s moeten z.s.m. en welke wellicht later
Je kunt niet alles tegelijk. Goede SEO is zéér tijdrovend. Alles in één keer zal dan ook zelden lukken (zelfs bij nieuwe en kleine websites). Stel daarom de juiste prioriteiten: waar zal mijn ROI het grootst zijn? Dit kun je gemakkelijk aangeven met bijvoorbeeld kleuren of door te werken in verschillende tabbladen binnen Excel.
5: Onderneem actie: nu het plan er is dien je pagina’s te creëren/optimaliseren etc.
Nu je alles in kaart hebt gebracht hoef je het “alleen nog maar” door te voeren. SEO begint dus eigenlijk nu pas, de rest was eigenlijk allemaal voorbereiding (en dan heb ik nog zeker niet alles meegenomen). Zorg eerste voor de basis optimalisaties (content & techniek op orde) en zorg daarna voor de juiste externe signalen (backlinks, sociale verwijzingen, beoordelingen, citaten etc.). Wat je hier precies voor moet doen ga ik je hier niet uitleggen.
Heb je nog vragen of wil je er iets over kwijt? Laat dan een reactie achter of neem contact met mij op.
Bonus 1: gratis tools
Voor een goed en efficiënt zoekwoorden onderzoek heb je eigenlijk een aantal tools nodig. Ik heb enkel de beste en meest bruikbare gratis tools voor je uitgezocht. De rest heb ik simpelweg genegeerd (ook al gebruik ik zelf ook juist veel betaalde professioneel tools). Dit omdat betaalde tools vaak veel te duur voor zelfstandige ondernemers of de gemiddelde website eigenaar. Good luck!
Google Keyword Planner
Ik heb de Google Keyword Planner al een paar keer genoemd maar deze kan niet ontbreken in deze lijst (veruit het meest gebruikte tool door zoekmachine marketeers voor SEO). Zowel om zoekwoorden- als zoekvolume te bepalen. Let op: insteek is wel paid search, niet organic!
KeywordTool.io
Ontwikkeld door een Nederlander: KeywordTool.io is een zeer bruikbare tool voor long-tail zoekwoorden onderzoek. Ook al eerder genoemd en gelinked, maar omdat deze zo goed is doen we het gewoon nog een keer. Übersuggest doet ongeveer hetzelfde, maar ik vind KeywordTool.io beter.
MergeWords.com
De website MergeWords.com is ontwikkeld door ex-collega van Blue Mango Interactive, Arturo Ronchi. Deze tool kan je helpen bij jouw SEO én SEA zoekwoorden onderzoek door snel verschillende combinaties te maken. Ook handig voor Linkbuilding en Domaining!
Excel
Voor online marketeers is Microsoft Excel sowieso een onmisbare tool en eentje die je eigenlijk van binnen en van buiten moet kennen en kunnen. Ikzelf gebruik Office 365 (cloud). Kost mij zo’n €10 per de maand, maar daarvoor heb je altijd de laatste versie in huis, incl. Word en PowerPoint.
Bonus 2: handige links
Ik hoop dat je wat hebt gehad aan deze handleiding in het Nederlands. Zeker in onze taal zijn er weinig echt goede bronnen. In het Engels is dat heel anders. Hier volgen nog een aantal goede bronnen die je vast nog verder kunnen helpen.
- Excel tips voor SEO (Distilled.net)
- Zoekwoorden onderzoek gids (Moz.com)
- Zoekwoorden onderzoek gids (Backlinko.com)
- Zoekwoorden onderzoek gids (Hubspot.com)
6: Excel template
Via onderstaande button kun je een Excel template/voorbeeld downloaden.
Heb je nog vragen of wil je er iets over kwijt (fout ontdekt of tips die niet mogen ontbreken)? Laat dan een reactie achter of neem contact met mij op. Delen met social media wordt ook gewaardeerd.
Succes!
Beste Ektor,
Dank voor je gestructureerde en heldere uitleg, ookal voel ik bij mezelf nog best een aantal drempels om er echt mee aan de slag te gaan. Dit artikel heeft zeker bijgedragen aan een beter begrip van hetgeen ik moet doen, en hoe ik dat kan doen.
Dank je wel!
Hartelijke groet,
Allard Bentvelsen
Super om te horen dat het heeft bijgedragen! Succes!