Wil je de CTR ergens van berekenen? Gebruik onderstaande gratis online tool om je CTR te berekenen! Wil je meer informatie over het berekenen van de “Click Throug Rate”? Lees van verder op deze pagina!

 

Hogere CTR behalen?

Bekijk ons portfolio!

CTR berekenen (formule)

De formule om zelf de CTR te berekenen is zeer eenvoudig (toch maken mensen het liefst gebruik van bovenstaande calculator). Om de CTR zelf te berekenen kun je de volgende formule hanteren:

roi berekenen formule
Formule om de CTR te zelf te berekenen.

CTR berekenen (voorbeeld)

Een simpel rekenvoorbeeld aan de hand van een casus over Facebook marketing:
Stel dat je Facebook campagne hebt opgezet en je wilt weten wat je CTR is geweest in een bepaalde periode waarbij er 85 clicks waren naar je website en 15.875 impressies (ofwel: vertoningen).

Om de CTR van deze Facebook campagne te berekenen moet je onderstaande stappen doorlopen:

  1. 85 / 18.875 = 0,004503
  2. 0,004503 x 100% = 0,45%

Uitkomst: CTR = 0,45%

 

Uiteraard kan hetzelfde voorbeeld worden toegepast aan de hand van een Google AdWords campagne:
Stel dat je een AdWords campagne hebt opgezet dat 3 maanden heeft gelopen. In deze 3 maanden heeft de campagne binnen Advertentiegroep “schoenen bestellen”  8.687 impressies opgeleverd. Het aantal clicks lag op 468.

Om de CTR van deze AdWords campagne te berekenen moet je onderstaande stappen doorlopen:

  1. 468 / 8.687 = 0,05387
  2. 0,05387 x 100% = 5,39%

Uitkomst: CTR = 5,39%

CTR berekenen in Excel (template)

Als je gebruikt maakt van Excel en je wilt via een Excel-formule de CTR berekenen, kun je via deze link onze CTR Excel Template downloaden.

Veelgestelde vragen over CTR

CTR staat voor Click-Through Rate of Click-Through Ratio. We noemen dit ook wel eens de klikfrequentie. De CTR geeft de verhouding weer tussen het aantal impressies (hoe vaak heeft iemand jouw advertentie gezien?) en hoe vaak iemand hier daadwerkelijk actie op heeft ondernemen (ofwel: heeft geclickt). De verhouding dus tussen het aantal impressies en het aantal clicks.

De CTR zegt veel over de effectiviteit van je advertentie. Zodoende kun je ook twee advertenties testen. Stel je voor: je hebt een banner die rood is en een banner die groen is (beiden hebben verder dezelfde tekst). De groene banner heeft een CTR van 3,5% en de rode banner van 1,5%. Je weet nu dus dat de groene banner veel beter presteert. Zodoende kun je je marketingactiviteiten veel effectiever inzetten. Dit soort tests/data/analyses noemen we ook wel: AB-testing.

Dat ligt er aan welke clicks en impressies je bedoelt. Als je de CTR wilt berekenen van Google AdWords zul je in Google’s dashboard moeten inloggen. Daar zijn deze data te vinden. Als je de CTR wilt berekenen van je Facebook campagnes zul je wederom in het dashboard van Facebook moeten duiken voor deze informatie. Wil je de CTR berekenen van je SEO efforts? Ga hier naar opzoek binnen Google Search Console (voorheen bekend als Google Webmaster Tools).